Objectherkenning

Interactieve crowd simulatie experience

Ucrowds

Klant
Universiteits Museum Utrecht

Locatie
Utrecht

Jaar
2023

Met wie deel jij dit project?

Universiteits Museum

Het Universiteitsmuseum Utrecht (UMU) is het wetenschapsmuseum van Utrecht voor nieuwsgierige mensen. Na een grote verbouwing van ruim 3,5 jaar is het museum in hartje Utrecht heropend voor publiek. Het UMU is een interactief museum waar je wordt uitgedaagd om zelf op onderzoek uit te gaan. Juist ook kinderen vanaf een jaar of 8 worden hier geprikkeld om te ontdekken. Wij werden gevraagd door de Universiteit Utrecht om ook hier een toffe bijdrage aan te leveren.

In het museum wordt uitgelegd hoe instanties zoals gemeenten gebruik maken van “crowd control”. Het is een techniek die wordt ingezet om inzichtelijk te maken op welke plekken het druk wordt op een bepaald moment. Bij het UMU kan je spelen met crowd control op een fictieve Koningsdag. Er staat een interactieve tafel waarmee je door middel van 3d objecten het gedrag van groepen mensen kan beïnvloeden. De 3d objecten die je tot je beschikking hebt zijn 4 hekken en 4 eenrichtings-verkeersborden. Deze objecten kan je plaatsen op de interactieve tafel, en zo kun je realtime het effect zien van het afsluiten van een straat. Hierdoor wordt het ineens heel druk op dat punt.

Herkenbare objecten

We hebben nauw samengewerkt met Ucrowds, zij hebben de crowd control software geschreven. 100%FAT heeft de object herkenningssoftware geschreven en de 3D objecten gerealiseerd. Deze objecten bestaan uit 3 iconische gebouwen uit Utrecht, de Dom, Tivoli en het Centraal station, die een extra stukje realisme en herkenbaarheid toevoegen aan de tafel. Daarnaast hebben wij de 8 plaatsbare verkeersborden voor met objectherkennings-techniek ontworpen en gemaakt. 

De gebouwen zijn gerealiseerd door een combinatie van 3D print technieken te gebruiken. De gebouwen zijn gemodelleerd om ze geschikt te maken voor 3D printen en vervolgens geprint met een SLA hars printer en een FDM plastic printer. Vervolgens zijn deze afgewerkt en gespoten. 

Objectherkenning

De plaatsbare objecten waren een grotere uitdaging. Deze objecten moeten samenwerken met de objectherkenningssoftware op de tafel en ervoor zorgen dat de tafel het object en de oriëntatie van het object correct herkent. Tegelijkertijd moesten deze pucks bijna 50% kleiner zijn dan wat we normaal leveren voor deze techniek zonder precisie te verliezen. 

Een standaard touchscreen kan niet zomaar objecten herkennen. Naast software zijn hier ook specifieke hardware oplossingen voor nodig. Door middel van meerdere geleidende contactpunten die met elkaar in verbinding staan kan de tafel het object herkennen. De registratie door het touchscreen werkt echter alleen als deze contactpunten ook in verbinding staan met de hand van de gebruiker. Dit gaf weer een extra uitdaging; de 3D objecten moesten zelf ook geleidend zijn. Dit probleem hebben we kunnen verhelpen door gebruik te maken van speciaal geleidend 3D print materiaal. 

Uw eigen objectherkenning?

Wilt u meer weten over wat er allemaal mogelijk is met objectherkenning? Neem dan een kijkje bij onze interactieve tafel met objectherkenning, de FAT Table. Dit is een touch tafel met ingebouwde objectherkenning.

Als u andere vragen heeft over objectherkenning of een vrijblijvende brainstorm wil doen over hoe wij iets kunnen betekenen voor uw vraagstuk, neem dan even contact met ons op via de contact pagina.

Geïnspireerd geraakt?

Laten we samen een idee uitwerken!

Meer weten over objectherkenning?

Laat het hier weten

Partners &

Ontwikkeling

Foto's door Ivar Pel, Lize Kraan en Mike Bink

Concept

Universiteit Utrecht

Industrieel Ontwerp

100%FAT

Vormgeving

Platform

Interieurbouw

Kloosterboer

Objectherkenning

100%FAT

Simulatie Software

Ucrowds